Da biste napravili dobar web sajt pre svega vam je potrebna temeljna priprema.
Kao i svaki drugi projekat, razvoj web sajta ima procese kao što su: početna faza odnosno planiranje, razvoj web sajta i objavljivanje na zvaničnom domenu. Za kvalitetan web sajt potrebno je:
Da bi sve ovo bilo moguće, važno je temeljno razmotriti svaki proces i elemente te da na kraju dobijete baš ono što želite.
Bez obzira da li želite novi web sajt ili hoćete postojeći da redizajnirate, postoji nekoliko veoma važnih pitanja na koje treba da odgovorite i sebi i nama. Zato smo mi u Kabiju pripremili upitnik za sve potencijalne klijente. Upitnik je rezultat našeg iskustva od preko 25 godina. Pomoći će vam da jasno definišete svoje želje, a nama da adekvatno napravimo finansijsku procenu projekta razvoja web sajta.
Veoma je važno dobro se pripremiti i opisati svoje ideje i razloge zbog kojih želite da napravite novi web sajt ili redizajnirate postojeći. Ovo možete uraditi u formi dokumenta, a ovako nešto će vam u mnogome olakšati pripremu procesa rada i plan troškova. Često dobijemo vrlo opšte upite, npr. “Treba mi web sajt? Koliko košta i možete li mi poslati ponudu?”. Međutim, odgovor na ovakav upit nemamo jer ne sadrži osnovna tri elementa na osnovu kojih možemo da ti nekakav odgovor, sastaviti ponudu i napraviti procenu projekta. Ta tri ključna elementa su:
Kao i kod drugih poslovnih poduhvata, otprilike znate koliki vam je budžet na raspolaganju, odnosno koliko možete da uložite u web sajt. Ovo je ključni parameter prilikom dogovaranja web sajta. Od samog budžeta zavisi koje usluge se mogu realizovati i koje od vaših ideja mogu biti implementirane. Ni mali budžet nije prepreka za dobijanje profesionalnog web sajta, ali sa malim budžetom morate biti spremni na određena ograničenja i compromise. Često se dešava da potencijalni klijent dobije ponudu koja daleko premašuje njegov budžet jer ponuđača nije informisao o svom budžetu, te odmah isključuje mogućnost realizacije projekta. Potencijalni klijent se razočara, a da ni ne zna da ipak može da dobije profesionalan web sajt i za budžet kojim raspolaže. Uz transparentnu komunikaciju i unapred definisane resurse, možete dobiti web sajt sa kojim ćete biti zadovoljni i vi kao klijent i mi kao izvođači.
Nakon što dobijemo informaciju o raspoloživim finansijskim resursima za izradu web sajta, možemo pripremiti ponudu. U ovoj fazi važno je što preciznije definisati zadatke koje ćemo obavljati tokom izrade web sajta. Zajednički sastavljamo listu zadataka sa vremenskom linijom realizacije. Detaljnim popisom aktivnosti, kreiramo opseg ponude, odnosno definišemo šta ulazi u cenu izrade web sajta, a šta ne.Često se dešava da u projektima u kojima je na raspolaganju više sredstava, npr. izrada online prodavnica, klijent očekuje da će stvari poput sinhronizacije sa ERP sistemom ili platnim karticama u osnovi biti integrisani. Ako se ovakva stavka ne nalazi u ponudi, onda to nije deo dogovora jer je budžet za ovakve zahteve premali. Mi u Kabiju se zaista trudimo da izvučemo maksimum iz predviđenog budžeta, ali da i to jasno predočimo ponudom. Na ovaj način klijent tačno zna šta će dobiti za određeni posao, bez skrivenih troškova.
Ako klijent posveti više vremena pripremnoj dokumentaciji za relaizaciju projekta, a kasnije omogući dovoljno vremena i za realizaciju projekta, na kraju će dobiti web sajt ili online prodavnicu izuzetnog kvaliteta. Ako je planiranje projekta urađeno lose ili se žuri sa izradom web sajta iz različitih razloga (kraj poslovne godine, ulaganje iz različitih izvora/fondova itd), dešava se da se preskoče mnogi koraci koji su od velike važnosti za kvalitet web sajta. Projekti koji nisu dobro isplanirani ili se žuri sa njihovom realizacijom neće učiniti zadovoljnim ni klijenta ni izvođača. Od presudne je važnosti da za kvalitetan projekat imamo dovoljno vremena i dobro definisan/isplaniran projekat.
Za upravljanje projektima, mi u Kabiju koristimo naš sistem za upravljanje projektima Kabi Projekti koji je izuzetno koristan prilikom planiranja.
U prethodnim tačkama pisali smo mnogo o tome koliko je važno dobro planiranje projekata. Prema našem iskustvu, najbolje je napraviti analizu celog projekta i postaviti smernice o tome kako započeti i koji su osnovni ciljevi, prema zahtevima klijenta. Nije dovoljno da neko kaže da želi novi web sajt ili da redizajnira postojeći. Obavezno pitamo klijenta kakav doprinos poslovanju treba da donese novi web sajt. To je najčešće povećanje proja kupaca, povećanje prometa na web sajtu, promocija, itd. Zajedničko svim tim ciljevima je da su ciljevi merljivi, jer to pokazuje da li smo uspeli u projektu. Međutim, prilikom postavljanja ciljeva potrebno je biti realan, jer ne postoji ništa gore od nerealnih ciljeva. Nerealni ciljevi ugrožavaju ceo projekat, a nezadovoljstvo svih zainteresovanih strana događa se vrlo brzo. Pri postavljanju ciljeva potrebno je poznavati ciljnu publiku. Morate biti svesni da nećete imati web sajt ili online prodavnicu koja će se svideti svim posetiocima, to je nemoguće, a najgore će biti ako želite svima ugoditi. Glavna stvar je da dobijete web sajt ili online prodavnicu koju vole vaši kupci! A web sajt ćete postepeno razvijati u pravcu koji će zadovoljiti njihove kriterijume.
Recept za uspešan projekat je pouzdan i trasparentan prenos informacija u vezi sa ciljevima i dizajnom web sajta, kao i kada se može očekivati završetak web sajta i koliki je budžet potreban. Na kraju, treba obuhvatiti i tehnička pitanja o kojima je veoma važno diskutovati sa vašim izvođačem. Svi naši projekti, web sajtovi, online prodavnice, portal itd proizvedeni su na našoj platformi Bananadmin koja se pokazala kao odličan alat za ovaj posao. Naš Bananadmin je odlično odgovorio na sve zahteve, od najmanjih do najzahtevnijih projekata, gde moramo obraditi ogromne količine podataka, povežemo se sa mnogim sistemima itd.
U slučaju da imate bilo kakvih pitanja o izradi web sajta ili online prodavnice, možete nas kontaktirati i rado ćemo vam pomoći da ostvarite svoje ciljeve.
Kragujevac
Stevana Sremca 13/4
34 000 Kragujevac
Beograd
Omorika 1
11 000 Beograd
T: +381 34 208 189
M: +381 60 636 15 14
E: office.srbija@kabi.info
Portal Pressek.rs
Medijski portal koji pruža sve informacije u Centralnoj Srbiji
Bazanekretnina.rs
Nekretnine iz Srbije, Bosne i Hercegovine, Hrvatske i Slovenije na jednom mestu
MyRE
Web rešenje za firme koje se bave prometom nepokretnosti
Novogradnje.com
Ponuda novoizgrađenih objekata u Sloveniji i inostranstvu
Avto.info
Uvek sveže novosti i oglasi polovnih vozila
Si21.com
Prvi slovenački informativni portal