Blog & vesti

Kako rasporediti budžet za marketing

Kako rasporediti budžet za marketing

Četvrtak, 23. januar 2025.

Budžet za marketing je jedan od najvažnijih faktora u uspešnoj implementaciji vaše marketinške strategije.

Ključno je postaviti realne ciljeve, razumeti svoju ciljnu publiku, izabrati prave kanale i vršiti redovno merenje i optimizaciju.

Pripremili smo okvir za vas i ključne elemente koji vam mogu pomoći da raspodelite budžet za marketing:

Definišite ciljeve i strategiju

  1. Poslovni ciljevi: prvo odredite svoje ukupne poslovne ciljeve (npr. povećanje prodaje, podizanje svesti o brendu, ulazak na novo tržište, jačanje reputacije itd.)
  2. Marketinški ciljevi: izvedite marketinške ciljeve iz poslovnih ciljeva (npr. broj novih kupaca, rast web saobraćaja, povećanje broja potencijalnih kupaca – tzv. vodi ili prati)
  3. Vremenski period: jasno definišite kada i u kom vremenskom periodu želite da postignete ove ciljeve (npr. kvartal, pola godine, jedna godina)

Upoznajte svoju ciljnu publiku

  1. Analiza tržišta: analizirajte ko su vaši tipični kupci, gde se nalaze, koje su njihove potrebe i navike i kakva je konkurencija.
  2. Putanja kupovine: Shvatite kako i gde potencijalni kupci prikupljaju informacije o vašoj ponudi. Ovo će vam pomoći da odaberete prave kanale.

Izaberite prave marketinške kanale

Vaš budžet za marketing će se najbolje isplatiti ako ga potrošite tamo gde je vaša ciljna publika najaktivnija i najreaktivnija. Kanale grubo delimo na digitalne i tradicionalne (ili oflajn).

1. Digitalni kanali

Oglašavanje na mreži (Google oglasi, Meta oglasi (uključujući Instagram i Facebook), LinkedIn oglasi, YouTube oglasi itd.)

  • Prednosti: precizno ciljanje, merljivi rezultati, fleksibilnost budžeta.
  • Pogodno za: generisanje potencijalnih klijenata, povećanje saobraćaja na veb lokaciji, izgradnju brenda

Sopstveni web sajt - optimizacija web sajta (SEO)

  • Prednosti: dugoročno povećanje organskog prometa, veći kredibilitet u očima kupaca
  • Pogodno za: dugoročni rast gde je cilj stabilan priliv posetilaca

Marketing sadržaja (blogovi, email marketing, društveni mediji)

  • Prednosti: izgradnja poverenja i autoriteta, niski troškovi na duži rok
  • Pogodno za: izgradnju odnosa sa kupcima, edukaciju i remarketing potencijalnih kupaca

Influencer marketing

  • Prednosti: direktan pristup pratiocima određenog influencera, autentičnija veza sa publikom
  • Pogodno za: proizvode ili usluge koji su dobro vizuelno predstavljeni i gde su istinske povratne informacije zajednice važne

2. Tradicionalni (offline) kanali

Štampani oglasi (novine, časopisi, posteri)

  • Prednosti: I dalje dopire do određenog segmenta ljudi koji nisu aktivni na mreži
  • Pogodno za: lokalne kampanje ili brendove koji žele širu prepoznatljivost u tradicionalnim medijima

Radio i TV reklame

  • Prednosti: dopreti do široke publike, mogućnost lokalnog ili nacionalnog oglašavanja
  • Pogodno za: brendove sa širim spektrom publike i većim budžetom

Događaji, sajmovi i sponzorstva

  • Prednosti: direktan kontakt sa kupcima, mogućnost aktivnog umrežavanja i prezentacije proizvoda/usluga
  • Pogodno za: kompanije koje traže lični pristup (potencijalnim) kupcima i žele da se istaknu u konkurentskom okruženju

Odredite procente za pojedinačne kanale

Kada budete imali jasnu sliku o tome gde su vaši klijenti i šta želite da postignete, odredite ravnotežu između digitalnih i tradicionalnih kanala. Ne postoji univerzalni odnos, jer sve zavisi od industrije, ciljeva, brenda i ponašanja vaše publike. Međutim, važe neke opšte smernice:

  • Digitalni kanali:

Za većinu kompanija se preporučuje da ulože najmanje 40-70% svog marketinškog budžeta u digitalni marketing, jer je obično merljiviji i omogućava brže prilagođavanje.

  • Tradicionalni kanali:

U zavisnosti od prirode posla, lokalnog prisustva, ugleda i raspoloživog budžeta. Za mnoga preduzeća, tradicionalni kanali se pokazuju efikasnim kada ciljaju određenu publiku (npr. lokalne zajednice ili događaje).

Ispod je primer (ilustracija okvira) tabele raspodele marketinškog budžeta, koja prikazuje predložene procente po kanalima i kratak opis zašto su ovi kanali važni. Naravno, možete prilagoditi procente po potrebi na osnovu vaših ciljeva, industrije i ciljne publike.

Primer raspodele budžeta za marketing

Kanal Procenat budžeta Zašto?
Digitalno oglaševanje
(Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn Ads, YouTube Ads …)
50%
  • Brzi rezultati i prilagođavanja
  • Precizno ciljanje (demografija, interesovanja, itd.)
  • Merljivost rezultata i ROAS
SEO i marketing sadržaja
(blogovi, e-mail, društvene mreže)
20%
  • Dugoročni organski saobraćaj
  • Jačanje poverenja i autoriteta
  • Niži troškovi na duži rok
Događaji, sajmovi, spozorstva 10%
  • Direktan kontakt sa potencijalnim kupcima
  • Mogućnost umrežavanja
  • Lična prezentacija i veće učešće posetilaca

Tradicionalni mediji

(štampa, radio, TV)

10%
  • Dosegnite publiku koja nije aktivna na mreži
  • Poboljšanje svesti o brendu
  • Pogodno za širi doseg
Rezerva 10%
  • Za testiranje novih kanala
  • Za nepredviđene prilike
  • Povećava fleksibilnost strategije

Napomena: navedena raspodela budžeta je samo primer i definitivno nije pogodna za svaku kompaniju. Uvek ga treba prilagoditi prema:

  • industrija u kojoj kompanija posluje,
  • poslovne i marketinške ciljeve,
  • veličinu i karakteristike ciljnog tržišta,
  • ciljnu grupu i načine da se do nje najefikasnije dođe,
  • rezultate koje merite na stalnoj osnovi i donosite odluke na osnovu učinka svakog kanala.

Implementirajte sistem merenja i optimizacije

Postavite ključne indikatore učinka (KPI): npr. trošak sticanja novog klijenta (CAC), povraćaj ulaganja u oglašavanje (ROAS/ROI), broj kvalifikovanih potencijalnih klijenata, klikova, prikaza itd.

Redovno pratite učinak: ovo je ključno u digitalnom marketingu (proverite metriku u web analitici, platformama za oglašavanje, CRM-ovima itd.).

Testirajte i optimizujte: Prilagodite tekst oglasa, publiku, kanale i sadržaj po potrebi.

Izveštavanje i analiza: Pripremite izveštaje u redovnim intervalima i procenite koji kanali imaju najbolji učinak i da li resurse treba preraspodeliti.

Odredite rezerve i prilagodite po potrebi

Uvek je preporučljivo ostaviti neka sredstva kao rezervu, jer se na tržištu mogu pojaviti nove mogućnosti (npr. brzo rastuća platforma društvenih medija, neočekivano uspešan događaj, dodatna uloga uticajnih ljudi itd.). Preporučuje se da najmanje 5-10% vašeg ukupnog budžeta za marketing izdvojite za testiranje ili nepredviđene troškove.

Redovno pregledajte i prilagođavajte svoju strategiju

Marketinško okruženje se brzo menja. Da biste održali konkurentsku prednost, potrebno je da redovno prilagođavate svoj budžet trenutnim trendovima, tehnologiji i navikama kupaca. to znači:

  • godišnja ili čak kvartalna provera i optimizacija rezultata,
  • uvođenje novih alata i metoda (npr. automatizacija marketinga, personalizacija sadržaja, veštačka inteligencija za ciljanje publike),
  • stalni kontakt sa kupcima (povratne informacije, mišljenja, ocene) i praćenje konkurencije.

Zaključak

Kako rasporediti marketinški budžet je zadatak koji je izuzetno važan za svaku kompaniju koja želi da postigne uspeh. U nastavku ćete naći kratak rezime koraka:

  1. Prvo odredite specifične marketinške ciljeve i u skladu sa tim odaberite odgovarajuće kanale,
  2. Upoznajte svoju ciljnu publiku i saznajte gde i kako možete do njih najefikasnije doći,
  3. Rasporedite svoj budžet između digitalnih i tradicionalnih kanala kako biste ostvarili maksimalnu vrednost i profitabilnost,
  4. Ne zaboravite na merenje i optimizaciju - samo tako ćete postići stabilan rast na duži rok i poboljšati efikasnost korišćenja resursa.
     

 

Podeli: